Måndagen den 23 september lanserades VTI Mobile Research Platform, MRP; en rullande forskningsplattform som genom de senaste teknikerna samlar in data om vägytor och kringliggande vägmiljöer. Självklart är Visual Sweden City Platform med på resan och firar både bilen, samarbetet med VTI och de nya möjligheterna kring insamlande av data till digitala tvillingar av stadsmiljöer.

Bilen kan genom Lidarmätningar (laserhöjdmätning) avbilda omgivningen runt vägen och tillsammans med en 360-kamera, som ser upp mot 60-100m ut från vägbanan, kan en digital 3D-modell av verkligheten genereras – en så kallad digital tvilling. Denna tvilling kan sedan användas som underlag för visualisering av olika scenarion och även vara till hjälp i kartläggningen och placeringen av bland annat trafikljus, skyltar, vägräcken och mycket annat som är av vikt för våra trafikmiljöer. Den nya bilen har också många nya funktioner som inte varit möjliga tidigare – bland annat kan den utföra mätningar i trafikfart och resultatet påverkas inte av mätbilens hastighet, vilket bidrar till allt mer flexibla och effektiva processer i insamlandet av data.

Det är dock inte första gången VTI lanserar en ny mätbil: Leif Sjögren, Senior Research Leader på VTI, berättar att metoden har varit i bruk sedan 1930-talet och under 1980-90-talet skeppades mer än 22 st bilar ut världen över för att samla in data. Behovet av att undersöka vägar och närliggande vägmiljöer är stort när det kommer till kontinuerligt underhåll av vägbanan, men gynnar också arbete kopplat till säkerhet, klimatanpassningar och transportfrågor. Bilderna som samlas in kan tillämpas i många olika projekt och behöver inte nödvändigtvis vara relaterade till området runt en väg.

Vi fick möjligheten att ställa några frågor till Thomas Lundberg, forskningsingenjör på VTI, som också fanns på plats.

Vilka är de största skillnaderna mellan den nya mätbilen och era tidigare modeller och metoder?

– Huvudsystemet i bilen beskriver vägytans tillstånd. Den funktionen hade den gamla bilen också. Det som är nytt i den nya bilen är en ökad detaljgrad och att nya variabler kan beskrivas såsom sprickor, ytskador m.m. Den nya mätbilen har ett mobile mapping system, där vi kan beskriva vägen och den närmaste omgivningen med stor noggrannhet. Se screenshots nedan. Vi har också öppna kanaler där vi kan koppla in olika givare för att arbeta med forskningsfrågor kopplade till vägytans tillstånd eller vägområdet.

Hur anser du att forskningen kring digitala tvillingar bidrar till utvecklingen av mer intelligenta transportsystem?

– Om man har tillgång till verkligheten på kontoret finns bättre möjligheter till en strukturerad och genomtänkt planeringsprocess, både gällande stadsplanering, vägutformning och underhållsplanering, men även för simulering och beteendestudier av trafikanter. Jag tror även att en digital tvilling ger bra förutsättningar att utveckla AI-baserade metoder som kan användas för att identifiera och positionera och avgöra kvaliteten på olika objekt åt en väghållare.

Vilka utmaningar står man inför när det gäller att skala upp användningen av mobila plattformar?

– Det blir lätt gigantiska datamängder som kräver mycket av användaren och hårdvara. Den största utmaningen är ändå kunskap om hur data ska hanteras och bearbetas, man behöver expertkunskap för att lyckas.

Vilka områden i samhället anser du gynnas av datainsamlingen och forskningen kring MRP?

– Jag ser flera områden som gynnas, underhållsplanering genom utveckling av variabler viktiga vid val av underhållsobjekt, vidareutveckla AI-baserade metoder för objektidentifiering för att beskriva väghållarens anläggning och dess status, forskning och utveckling i allmänhet kring 3D-modeller, forskning och utveckling av indikatorer kopplade till vägytans och vägomgivningens tillstånd såsom säkerhet, bränsleförbrukning, godsskador, komfort, luftkvalitet, m.m.

Hur länge har den nya mätbilen varit under produktion?

– Det har tagit drygt ett år att tillverka den nya mätbilen.

Vad kostade produktionen av mätbilen?

– Den nya mätbilen kostade cirka 12 miljoner.

Vi ser fram emot att ta del av resultatet från MRP:s resor och dess bidrag in i forskningen av digitala tvillingar. Vill du veta mer? Kika på VTI Mobile Research Platform https://www.vti.se/mrp.

Leif Sjögren, Senior Research Leader på VTI, berättar om mätbilar genom åren.