När Coronaviruset slog till mot världen våren 2020, var det många företag som påverkades och tvingades till omställning i såväl affärsmodell som produktutveckling. Interspectral var inget undantag. När land efter land gick ner i lockdown och begränsningar i folksamlingar blev verklighet drabbades bolagets huvudmarknad inom vetenskapskommunikation hårt och museer och science centers hamnade i en helt ny vardag.

Men aldrig förr har ett ämne varit så relevant samtidigt för hela världen som Corona är. Interspectrals verksamhet bygger på produktion av vetenskapskommunikativt material som är anpassat för publik utbildning, för utställningar och miljöer där utforskande och lärande kombineras med fakta och resultat från forskning.

– Vi ville producera ett informativt material som utöver interaktiviteten också bygger på aktuell fakta och information. Att ta fram ett sofistikerat material där användaren får undersöka såväl viruspartikeln i sig, som effekterna viruset har hos en smittad patient i flera stadier, men även följa smittspridningen över världen under sex månaders tid har visat sig vara rätt tänkt, säger Louise Lennersten VD för Interspectral.

Coronautställningen är framtagen tillsammans med flera samarbetspartners. Interspectral har jobbat tillsammans med

  • SciLife Lab at Karolinska Institutet, Stockholm
  • Visualiseringscenter C och Linköpings Universitet, Sverige
  • Nanographics, Wien, Österrike
  • Dr. Lars Edling, Infektionsspecialist, Örebro Universitetssjukhus, Örebro, Sverige
  • Norman Gellada, Imaging specialist, 3D and advanced visualization vid Cedars-Sinai Hospital i Los Angeles
  • Dr. Altair Costa, Thoracic surgeon vid The Federal University Hospital in Sâo Paolo, Brasilien
  • Marie Larsson, PhD, Professor, Molekylärmedicin och Virologi, BKV, Linköpings Universitet, Sverige

Utställningen bygger på 3D-data från olika källor och all information är granskad av specialister inom respektive område.

– Det var oerhört viktigt att materialet var väl förankrat i vetenskap och forskning så att den information som vi delar är såväl sann som relevant,” fortsätter Louise. “Inte minst med tanke på den rad spekulationer som framförs offentligt. Tyngdpunkten måste ligga på det vi vet, inte det vi tror.

Coronautställningen blev en vändning för Interspectral efter en annorlunda och tuff vår. Den tidigare kundbasen om ca 100 kunder har nu utökats ytterligare och idag visas Interspectrals Coronautställning i Kanada, Danmark, Singapore, Norge och på exempelvis Universeum och Tekniska Museet i Sverige.

– Intresset har varit enormt och vi ser potential att leverera brett över hela världen för både skola och i publika miljöer där djupare kunskap eller förståelse är eftertraktat, säger Louise.

Coronautställningen levereras på Inside Explorer, Interspectrals mjukvara och är lämplig för såväl interaktiva utställningsmiljöer som på laptops eller motsvarande för att producera exempelvis online-material. Utställningen finns tillgänglig på flera språk.


OM INTERSPECTRAL
Interspectral grundades 2015 och har sedan dess vuxit stadigt med sitt flaggskepps-program för visualisering, Inside Explorer. Interspectral har en global räckvidd med cirka 100 kunder i nästan 40 länder i både den privata- och offentliga sektorn, men med fokus på utbildningsindustrin. År 2018 resulterade ett framgångsrikt testprojekt med Siemens i att Interspectral utvecklade en ny programvara, AM Explorer, som tillhandahöll visualiseringsstöd inom additiv tillverkning (3D-printing), vilket i sig ledde till ökade möjligheter även inom detta marknadsområde.