OBS! Detta event är nu fullbokat. 

I en tid där gränserna mellan vår fysiska och digitala värld suddas ut, ställer vi oss frågan: Hur påverkar detta våra liv? Varje dag använder vi teknologier som inte bara förändrar hur vi arbetar, lär oss och kommunicerar, utan också hur vi känner och upplever världen omkring oss. Genom att sätta användaren i centrum, strävar vi efter att förstå den verkliga betydelsen av XR-teknologier – från ökad tillgång och analys av data till lärande och interaktion med vår omgivning.

Välkommen till Visual Sweden Day 2024 den 22 november i Wisdome Stockholm på Tekniska Museet i Stockholm, där vi kommer att utforska hur dessa innovationer kan möjliggöra en mer inkluderande, engagerande och mänsklig framtid.

Att samarbeta med och hålla Visual Sweden Day i Wisdome Stockholm på Tekniska museet var ett självklart val. Med sitt uppdrag att främja 21:a århundradets färdigheter som kreativitet och innovation, kritiskt tänkande och problemlösning samt livslångt lärande, är det en naturlig mötesplats för akademi, offentlig sektor, företag och utbildning. Välkommen att diskutera samhällets och människans perspektiv i en förstärkt verklighet på en av Sveriges mest immersiva platser!

För de som vill haka på från Östergötland till Stockholm ordnar vi förstås med gemensam transport från Linköping och Norrköping. Begränsat med platser gäller så se till att anmäla dig så snart som möjligt!

Avresa:

  • Kl. 05:45 – Linköpings resecentrum (Fjärrbusstationen)
  • Kl. 06:30 – Norrköpings resecentrum (C5)

Ankomst hem (kan ske tidigare)

  • Kl. 16:00 – Norrköpings resecentrum
  • Kl. 16:45 – Linköpings resecentrum

Vi bjuder på frukost och lunch i samband med denna dag. Hoppas vi ses!

Agenda:

  • Välkommen
    Ylva Hansdotter, moderator och XR-expert
  • Visual Sweden – vår allt mer immersiva verklighet
    Felicia Lai Jakobsson, processledare, Visual Sweden och Peter Skogh, museidirektör, Tekniska museet
  • Trender och framtidsspaning
    Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering, Linköpings universitet och programdirektör, WASP
    Mario Romero, biträdande professor inom visualisering, Kungliga Tekniska Högskolan
  • Från användarperspektiv till framtidsstrategi: Extended Reality (XR) i Sverige och globalt
    Tove Jaensson, handläggare inom digital omställning, Vinnova och Jan Bergdahl, senior rådgivare, Post- och telestyrelsen

Tillämpad XR: Teknik som skapar nya lösningar för verkliga utmaningar

  • Samsung
    Oscar Nöjd, innovationschef, Samsung
  • XR som drivkraft för innovation – Erfarenheter från Epiroc
    Bengt Parkedal, industrial design manager, Epiroc
  • Extended reality för att träna AI
    Rickard Svensson, Devant
  • Insight from interactive immersive visualization
    Lonni Besançon, bitr. universitetslektor, Linköpings universitet
  • Nutidens undervisning av framtidens läkare med digitala tvillingar
    Jonas Lantz, universitetslektor, Linköpings universitet och projektledare för MeDigiT
  • Från smärta till lindring och rörelse
    Daniel Kemppi, VR-pedagog, AktiVRa
  • Digital Proximity: Telepresence through XR and Spatial Computing
    Asreen Rostami, Senior Researcher, RISE
  • XR för säkrare trafik
    My Weidel, forskningsassistent, VTI
  • Panel: Utbildning i XR – effekt och lärdomar
    Tomas Bendz, CCO, Invajo
    Emma Hansson, Team Leader, Saab
    Patrik Hakanen, Learning Consultant, Scania Academy
    David Granberg, Learner Experience Designer, Ericsson

Tid

08:30–13:30

Plats

Wisdome Stockholm, Tekniska museet, Stockholm

Arrangör

Visual Sweden