Söndagskväll april 2018. Fredrik Selldén och hans två kollegor har precis laddat upp en teaser för sitt spel Vaesen. Förhoppningen är i alla fall 10 intresserade personer. En vecka senare har teasern 10 miljoner visningar världen över och 8500 intresseanmälningar. Där och då fick Dimfrost Studio sitt första genombrott. Nu, två år senare, har bolaget förvärvats av Zordix, en etablerad studio och förläggare från Umeå, har åtta medarbetare och målet att växa kraftigt kommande år.
Vi ses på Dimfrost Studios kontor i centrala Norrköping. Företaget har nyligen flyttat till nya lokaler eftersom man vuxit ur sina gamla. En del saker väntar fortfarande på att packas upp men det viktigaste är på plats. Två skärmar på varje bord där det ”knackas” spel på heltid.
Man kan nästan ta på kreativiteten. Idag är de flesta på plats men en del är också ute och far. Los Angeles. Stanford. Mycket har hänt på kort tid för det är bara 2,5 år sedan Dimfrost Studio bildades av tre studenter som faktiskt inte hade något specifik spelutbildning, men däremot ett väldigt stort intresse.
– Vi började under studietiden, så även om Dimfrost bildades i augusti 2017 hade vi arbetat med det innan, säger Fredrik Selldén, grundare och producent vid Dimfrost Studio. Vi var tre som gillade spel och som drevs av ett stort intresse. Då hade vi vårt kontor i en lägenhet, lön var inte att tänka på. Vi testade att göra ett VR-spel för att se om vi kunde ta ett projekt från start till mål, att vi fungerade ihop.
Här någonstans började dock saker att hända. En teaser av spelet Vaesen lades upp på forumet Reddit där tanken var att få feedback från några personer. Det ledde till 10 miljoner visningar på en vecka och 8500 personer mejlade om intresseanmälningar. Människor åkte till Nordic Game Conference i Malmö med ett enda syfte; att få träffa de som skapat Vaesen.
Dimfrost Studio hade börjat rulla ut från gaten men för att kunna lyfta saknades en viktig komponent; kapital. För att lösa detta tog man in sin nuvarande VD, David Wallsten, som har lång erfarenhet av finansieringsarbete inom spelutvecklings- och tech-bolag. I november 2019 kom också kvittot på bolagets arbete. Dimfrost Studio köptes upp av börsnoterade spelutvecklaren Zordix i en affär värd ca. 12 miljoner kronor.
– Det innebär förstås att vi får finansiella muskler men framför allt handlar det om att vi får tillgång till expertis och 20 års erfarenhet inom området. Zordix har ett tekniskt kunnande om hur man distribuerar spel via olika plattformar. De är också ett viktigt bollplank för att slippa de enkla misstagen, säger David Wallsten.
Idag är det fullt fokus på att producera spelet Bramble som är vidareutvecklingen av Vaesen och som också kommer finnas för Playstation, Xbox och PC. Samtidigt arbetar de också med ett statligt finansierat AI-projekt som utvecklar ett ramverk för strategispel. För att hinna med sysselsätter Dimfrost Studio idag 8 medarbetare inom allt från ljud till programmering och animation. Teamet är ungt. De flesta är födda på 90-talet, vilket varit och fortfarande är en tydlig rekryteringsstrategi.
– Alla ska självklart ha kompetens men viktigast är ändå passion och hunger att bli bättre och att de ser långsiktigt på detta. Vi vill inte ha människor som är mätta. Vi har också lagt mycket tid och energi på att se till att teamet fungerar på det personliga planet, säger Fredrik Selldén.
– Nu sätter vi kärnteamet, de som känner varandra väl och fungerar ihop. En målsättning är dock att vi i framtiden sysselsätter långt fler personer som arbetar i två parallella projekt, säger David Wallsten.
Ni är kvar i Norrköping vilket förstås är glädjande men vad ligger till grund för det beslutet?
– Vi trivs oerhört bra här. Läget är perfekt med all kompetens som vi har nära via Campus Norrköping och Linköpings universitet. Vi har förstås fått frågan flera gånger om varför vi inte flyttar till Stockholm men vi ser ingen anledning till det, säger Fredrik Selldén.
Dimfrost är ett av de senast anslutna företagen till Visual Sweden och även det första kopplat till spel. De har, i skrivande stund, inte deltagit i något projekt men enligt både Fredrik och David är man nyfikna på vad samarbetet kan ge framöver där studion ser möjligheter att visa upp det de utvecklar och hur det kan kopplas till och vara en del av övrig visualisering.
Vad händer nu närmast?
– Vi ska slutföra Project Mayflower till sommaren. Sedan handlar det om att fortsätta produktionen av Bramble men där siktar vi på realeasedatum kring slutet av 2021 eller början av 2022. Det är deadlines varje månad så det är hur vår vardag ser ut just nu, avslutar Fredrik Selldén med ett leende.