Projektet syftar till att undersöka hur olika insamlingsmetoder kan användas för att stärka varandra i skapandet av digitala tvillingar. Hur maskininlärning (ML) genom djupa neurala nätverk, syntes och bildanalys kan användas för att berika slutresultatet och automatisera delar av processen med kartering och 3D-rekonstruktion.

Projektet avser även att undersöka och utveckla metoder där syntetisk data används för att träna neurala nätverk vilka kan appliceras i den fysiska verkligheten. Detta kan möjliggöra för fler typer av objekt eller klasser att karteras även omdet idag finns för lite data att tillgå för traditionell ML-träningen. Denna metod har använts framgångsrikt inom medicinteknisk forskning vid Linköpings universitet. Ambitionen är att kunna generera en digital tvilling med semantisk information och metadata med en minimal manuell arbetsinsats samtidigt som karteringsförmågan till fler objekt ökar.

Projektets olika behovsägare arbetar gemensamt med geodata i olika former, att kartera och analysera geodata för att förbättra tjänster, metoder och att utveckla samhället. De utmaningarna somsvenska städer står inför är även de i hög grad gemensamma, de är b.la. kopplade till klimatförändringar, demografi, livskvalitet, planering av samhällets utveckling eller förändrade transportsystem. Det gör att det finns ett behov av att utveckla metoder och metodiker somär generella och somkan appliceras i bredd. Projektets behovsägare speglar en spännvidd i tillämpningar och applicerbarhet. Från markperspektiv till regional nivå, från laser till satellit, från körsimulatorer (VTI) till katastrofhantering (MAXAR). Gemensamt är att de alla är beroende av skapandet av en geografisk digital tvilling och hur den kan göras rik på metadata samt få ett realistiskt visuellt uttryck somunderstödjer kommunikation, både mellan professionella aktörer så väl sommedborgare (Norrköpings kommun, Malmö stad och Linköpings kommun).

Nyheter med koppling till projektet

Ny mätbil från VTI stort stöd för digitala tvillingar av städer

Stor datainsamling av Norrköping ska underlätta framtidens stadsplanering

Norrköpings digitala tvilling har flyttat in på Visualiseringscenter C

Röster från invigningen av Visual City

 

Projektet drivs av

Linköpings universitet

Deltagare

Linköpings universitet, Norrköpings kommun, Linköpings kommun, Malmö stad, VTI, Maxar & Visual Sweden

Projekttid

December 2023 - Oktober 2025

Finansieras av:

Fler projekt

3D-modeller av brottsplatser ska bli mer användarvänliga

Om projektet

3D-visualisering effektiviserar undersökningar av mark

Om projektet

AI-driven skogsanalys för hyggesfri avverkning

Om projektet

Ansiktsigenkänning ett stöd för polisen

Om projektet

AR ökar medborgardialogen i Ebbepark

Om projektet

AR tar dig till nödutgången när olyckan är framme

Om projektet

ASSIST

Om projektet

Augmented Operator

Om projektet

Augmented Reality i urbana miljöer

Om projektet

Baltic Virtual

Om projektet

Cover Up – temperaturmätning av personer med ansiktsmask

Om projektet

Digitala tvillingar för trygghetsskapande teknologier

Om projektet

EcoWeb i jordbrukslandskapet

Om projektet

Exploiting Gaming Tech for Visualisation

Om projektet

Fotorealistisk visualisering av kundanpassade produkter

Om projektet

Galileo Masters

Om projektet

Geoviz

Om projektet

Geoviz 2

Om projektet

Grön flygplats – utbildning i VR

Om projektet

Intelligent n-dimensional modeling by multidimensional sensor informatics for computer vision and visualization

Om projektet

Korrekta bilder av kvinnans kön förbättrar vården

Om projektet

LED-stage revolutionerar filmindustrin

Om projektet

Liopep minskar stillasittande på arbetsplatsen med hjälp av AI

Om projektet

Maskininlärning för interaktiv åldersklassificering av filmer, del 2

Om projektet

MATCH

Om projektet

Mathetopia – ett spelbaserat läromedel som visualiserar matematikens roll i verkligheten

Om projektet

Medical Digital Twin 4 (MeDigiT4)

Om projektet

Molnbaserad arkitektur för heterogena data

Om projektet

Navigering för synnedsatta

Om projektet

Nya visualiseringsverktyg för industriell 3D-röntgen

Om projektet

Öppen bilddatabas med detaljerade annoteringar för AI-träning

Om projektet

Platform för Augmented Intelligence

Om projektet

PlayIT – en interaktiv lekpark som främjar lärande av programmering, hållbarhet och fysiskt välmående.

Om projektet

Rör dig i och visa kommande byggen med 3D-modell i VR

Om projektet

Sjukhusclowner flyttar in i din digitala enhet

Om projektet

Skanning av sprängning

Om projektet

Smart Twins for Forest Environment

Om projektet

Språkoberoende och visuell utbildning inom städbranschen ska ge fler jobb och öka integrationen

Om projektet

Städinsatsen i Norrköping visualiserades Live med hjälp av appen LitterQuitter

Om projektet

Traces – Digital 3D-modell av Industrilandskapet

Om projektet

Trash – spelet som visualiserar världens sopor i realtid

Om projektet

TWIN Generator

Om projektet

Utbilda unga i datajournalistik

Om projektet

Utställning i Visualiseringscenter C lär barn om visualisering

Om projektet

Venture Creation – nyföretagarmodell inom visualisering

Om projektet

Virtuell vittnesvallning

Om projektet

Visual Crime Scene

Om projektet

Visual LIFT

Om projektet

Visualisering av journaldata förenklar vården

Om projektet