Mängden insamlad GIS-data ökar hela tiden genom att Lantmäteriet, regioner, kommuner, städer och privata aktörer samlar in data för olika användningsområden såsom stadsplanering, beslutsstöd m.m. Idag saknas det ett sätt att visualisera denna stora mängd data i 3D på ett modernt och skalbart sätt. Geovis är ett projekt vars mål är att skapa visualisera denna data med realistisk grafik i realtid genom användandet av spelmotorn Unreal Engine 5 (UE5).
Projektbeskrivning
Projektet tar vid där Geovis1 slutade. I Geovis1 så undersöktes nya funktioner i Unreal Engine 5(UE5) och här har man lyckats föra in geodata från städer som sedan nyttjar ny teknik från UE5.
I Geovis1 har följande 3 punkter har behandlats 1. ramverk för grundläggande visualisering av terräng och byggnader 2. Tillföra nya byggnader från kända format för arkitektur med möjlighet att platta till terräng. 3. Kollektivtrafik (realtid) format – .json /geojson vilka kan tändas och släckas vid behov. Under projektet har man också kunnat ta fram olika case, exempelvis placering av byggnader samt att beskriva tillvägagångssätt i form av en rad demo- och instruktionsfilmer.
Geovis2 syftar till att fortsätta arbetet med spatial kommunikation av stadsutveckling och forskningsdata som rör den fysiska världen. Projektet skall fortsätta utveckla prototypen innehållande ett enklare backend- admin gränssnitt lämpat för användare med en god teknisk nivå men ej tidigare erfarenhet av Unreal Engine.
En frontend som ska prövas skarpt vilket lämpar sig för publik konsumtion på touchskärmar, till detta ska även applikationen utformas i samarbete med Linköpings universitet för att passa till domteater-format.
Data är kritiskt för att denna applikation överhuvudtaget ska ha ett värde och kunna användas av många.
Visualiseringen kan skapas med olika detaljnivåer där lantmäteriets data kan agera god grund för en initial visualisering, möjlighet att tillföra högre upplöst och mer precis data finns i applikationen.
Resultat
Projektet har resulterat i en geovisare med flertalet tillämpningsområden samt ett antal verktyg för att processera geodata samt hantera geodata i Unreal Engine 5. Data insamlad och skapad av Norrköpings kommun är en del av den data som har använts för skapandet av resultatet.
Geovisaren är kapabel att visualisera hela Norrköping inklusive vatten, byggnader, träd och olika datalager på ett mycket realistiskt sätt i realtid genom att utnyttja de senaste tekniska framstegen inom spelmotorer vilket aldrig har varit möjligt tidigare.
Geovisaren är redo att användas på flera sätt beroende på tillämpningsområde där bland annat men inte begränsat till att köra den på en desktopmiljö, på ett stort touchbord eller i en domebiograf, dessa tillämpningsområden har testats hos och i samarbete med Visualiseringscenter C med goda resultat.
Ett antal verktyg har tagits fram tidigt i projektet för att utöka möjligheterna för Unreal Engine att arbeta med geografisk data. Data på de allra vanligaste GIS-formaten kan läsas in direkt i geovisaren utan någon som helst handpåläggning och ger därmed möjligheten att skapa upp grunden för en digital tvilling till en stad på bara några minuter.
Utöver visualisering av GIS-data kan även egen data tillföras för att visualisera förändringar i staden så som nya byggnader och stadsdelar. Verktyg har även tagits fram för detta ändamål vilket hjälper att forma landskapet kring nya byggnader för att integrera de nya byggnaderna i landskapet.
Projektet har även resulterat i ett verktyg som kan användas för att utifrån data från lantmäteriet skapa GIS-data för byggnader, träd, vatten m.m för städer som inte har egen insamlad laserdata att tillgå till skillnad från Norrköpings kommun. Denna data kan sedan användas i geovisaren för att visualisera valfri plats där denna data finns tillgänglig från lantmäteriet vilket redan idag är en stor del av Sverige och kommer framöver vara nästan hela Sveriges yta. Denna data är beslutad att bli öppen data under året 2023.
Geovisaren har ett färdigt arbetsflöde för att skapa dom-rendering i stereoskopisk 3D för att kunna ses med 3D-glasögon.
En process för att enkelt kunna skapa nya visualiseringar till geovisaren har skapats där bland annat ett par olika visualiseringar för stora touch-bord har skapats. Geovisaren har stöd för att antingen användas med mus och tangentbord eller med touch, både på stora och små skärmar, helt utan handpåläggning.
Geovisaren har möjlighet att visualisera realtidsdata inhämtat kontinuerligt från ett externt API. Detta har testats genom att skapa en visualisering för lokaltrafiken i Norrköping. Detta är anpassningsbart och kan visualisera data från andra källor med enkla medel.
Se resultatet här:
Projektet drevs av
Rint AB
Deltagare
Rint, Northbit, Norrköping Kommun och Linköpings universitet
Projektrapport
Läs mer