Projektet syftar till att möjliggöra spatial kommunikation av stadsutveckling och forskningsdata som rör den fysiska världen. Projektet skall undersöka möjligheterna att bygga en visare för geodata (information med en position i den riktiga världen) baserad på Unreal Engine 5. Grundmodell av staden utgår från data tillgängliggjord av Norrköpings kommun och omfattar lämpliga och vedertagna dataformat för geodata ex .geotiff, shape, Cesium – 3D-tiles, collada .dae. Visaren skall kunna hantera att visa hela Norrköpingsmodellen samtidigt.
Projektet skall utveckla en prototyp av en applikation med ett enklare backend- admin gränssnitt lämpat för användare med en god tekniks nivå men ej tidigare erfarenhet av unreal engine. Samt ett front-end läge vilket lämpar sig för publik konsumtion med touch-teknik och möjligen responsiv skalbarhet från 55”- touchskärm till surfplatta/mobil.
Prototypen skall hantera grunddata/modeller – data vilken beskriver staden idag så som ex terräng, vegetation och byggnader. Samt visualisera ett antal exempel datalager bestående av 1. NY byggnad från arkitektkontor format – revit med möjlighet att platta till terräng. 2. Översvämningsanalys format –shape (.shp) 3. Kollektivtrafik (realtid) format – .json /geojson vilka kan tändas och släckas vid behov. Samt att beskriva tillvägagångssätt i form av en enkel film-tutorial.
Utveckling av applikationen skall i störta möjliga mån ske i UE5. Nya Funktioner i UE5 vilka som bedöms intressanta att kika närmare på är Nanite, Lumen. Men genom vedertagna pluggins ex datasmith skall applikationen vara kompatibelt med andra programvaror vilka används av angränsade professioner, ex arkitektkontor eller forskare.
Projektet drevs av
Rint AB
Deltagare
Rint AB, Norrköpings Kommun och Linköpings universitet