Den internationella spelbranschen växer så det knakar. Här i Sverige växer branschen ännu snabbare än i resten av världen. Vi har etablerat oss som en ledande nation inom digital underhållning där spel utvecklade i Sverige har en kvalitetsstämpel och medföljande respekt. I Östergötland har satsningen på att etablera och växa spelbranschen gett frukt de senaste fem åren. East Sweden Game har på kort tid visat hur man skapar en miljö och kultur som stimulerar kreatörer och entreprenörer att satsa stort för att lyckas med spelprojekt.
Tekniken i spelen drivs av deep tech i yttersta framkant. AI, visualisering, simulering och komplexa realtidssystem är delmängder av moderna dataspel. Därför investerar stora och små spelbolag mycket resurser i forskning och egen utveckling. Projektets fokus är därför att nyttja tekniken inom visualisering och datorseende med AI som hjälpmedel inom andra tillämpningsområden. En konkret anledning till området forensik kom in först är dels att det finns en pågående nationell satsning med bas i Linköping, samt dels att AI Sweden har talanger som tillföra en kvalificerad resurs (och i gruppen ingår bl a ukrainska ungdomar på flykt).
Projektarbetet bedrivs i två delar. Den första delen startade upp projektet genom att designa och demonstrera användningen av spelplattformar inom forensisk visualisering, och en förbättrad modell för visualisering av brottsplatser har demonstrerats. Projektet har även stöd från Visual Sweden etablerat kontakt med Swedavia (Norrköpings flygplats) för att diskutera tillämpningar inom luftfart. I slutet av mars kommer ett avslutande event att hållas för att identifiera fler intressenter och tillämpningsområden för spelplattformar. Parallellt med ovanstående arbetar talangerna på AI Sweden med att inventera behovet hos fler icke-spelföretag och East Sweden Game sammanställer en lista på spelbolag och deras kompetens och verktyg.
Avsikten har varit att påbörja ett mer långsiktigt arbete av nya områden där regionen har potential att bli ledande internationellt, och för närvarande diskuteras samarbete med Region Östergötland, Visual Sweden och Visualiseringscentrum.
Resultat
Projektet har demonstrerat visualisering av komplexa miljöer och händelser för tillämpningar inom både rättsväsende och digital tvilling, där regionala spetsområden samverkat med fokus på konkreta realiserbara möjligheter:
- framtagning av en förbättrad modell för visualisering av brottsplatser med hjälp av spelplattformen Unity och digitala verktyg, samt kunskap inom speldesign
- ta fram motsvarande för luftfart där regionens spelkunnande nyttjas för nya behov genom att föreslå hur en prototyp för Norrköpings flygplats kan realiseras baserat på samma koncept som den forensiska modellen, och
- skapa ett event 2023-03-28 för att sprida resultat samt identifiera fler intressenter och tillämpningsområden för spelplattformar.
Projektet drevs av
East Sweden Game
Deltagare
East Sweden Game, AI Sweden, Digital Forensics Sweden, Linköpings Universitet, Polisen
Projekttid
okt 2022 - mars 2023