Jordbruket både påverkar och påverkas av den omgivande miljön på många olika sätt och i Sverige finns tydliga miljömål som jordbrukssektorn aktivt arbetar med. För att nå de målen, och samtidigt säkerställa livsmedelproduktionen, måste jordbruksmark och obrukad mark samverka för att ge friska ekosystem. Allmänhetens kunskaper om detta viktiga samspel i jordbrukslandskapet är dock ofta begränsad – allt större del av befolkningen har fått en allt minskande koppling till jordbruket och minskad förståelse både för var maten på bordet kommer ifrån. Därför skulle intresseväckande applikationer vara till stor nytta för att kommunicera vikten av hållbara och levande jordbruksmarker. Det tog vi avstamp i med det här projektet vars syfte var att utveckla en interaktiv visualisering för att på ett intresseväckande sätt visa hur ekosystemen i jordbrukslandskapet är uppbyggda och hur dess arter interagerar med varandra och den omgivande miljön.
Visualiseringen EcoWeb Jordbruk innehåller en inledande del där användaren får bekanta sig med funktionerna, som att exempelvis dra in och dra ut arter från spelbordet och på så sätt bygga upp sitt ekologiska nätverk. Användaren får följa hur arternas populationer (välmående) förändras beroende på vilka aktioner användaren gör. Under den inledande delen får användaren bekanta sig med tre olika typer av ekologiska interaktioner; predation, mutualism och konkurrens. Därefter följer tre olika scenarion som där användaren får olika uppgifter att lösa, exempelvis maximera antalet pollinatörer över odlingssäsongen. Slutligen får användaren undersöka hur ett större nätverk av växter och djur i jordbrukslandskapet är uppbyggt,
EcoWeb jordbruk har en unik grafisk profil och bygger på realistiska och aktuella frågeställningar om den biologiska mångfaldens betydelse i jordbrukslandskapet. Produkten har visats för gymnasielärare och andra intressenter och fått mycket positiva reaktioner. Vi ser stora möjligheter både för produkten som den ser ut idag och utvecklingar av den att kunna spridas till en vid publik, både inom skolvärlden, museer och utställningar samt privatpersoner. Vi kommer aktivt arbete med att få in fortsatt finansiering för dessa ändamål.
Projektet drevs av
Lutra Interactive
Deltagare
Agtech 2030 & Lutra Interactive
Projekttid
Augusti 2021 - Juni 2022