Ett nytt projekt, via företaget Hyggligt, har tagit fram en AI-modell som med hjälp av syntetisk data kan identifiera trädslag och viktiga naturvärden. Den insamlade informationen kan sedan användas i en optimeringsmodell för att avgöra vilka träd som bör avverkas för att uppnå en balans mellan ekonomiska vinster och bevarandet av den biologiska mångfalden.

Resultaten av projektet visar att en kombination av ekonomiska och ekologiska data kan leda till mer hållbara och effektiva avverkningsstrategier och representerar ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid för skogsbruket, detta genom integreringen av AI-teknologi och ekologiska principer.

Projektledaren Edith Heppich, VD på Hyggligt, berättar mer om resultaten, hur AI kan förändra skogsbruket och vad nästa steg innebär.

– Syftet med projektet var att utveckla en AI-modell för trädigenkänning som underlättar beslutsfattandet vid hyggesfria avverkningar. Målet var att genom användning av modellen kunna ta hänsy till både ekonomisk avkastning och bevarandet av biologisk mångfald. En renderingsteknik för syntetisk träningsdata skapades för att effektivisera insamlingen av data som annars skulle ta lång tid i fält, säger Edith.

Vilken nytta kan detta ha för samhället?

– Projektets resultat kan bidra till ett mer hållbart sätt att bruka skog på, där både ekonomisk avkastning och bevarande av naturvärden beaktas. Detta kan i sin tur stärka den biologiska mångfalden och säkerställa långsiktiga ekosystemtjänster från skogar. Nästa steg i projektet är att vidareutveckla modellen och implementera den i vår praktiska verksamhet.

Projektet drevs av

Hyggligt skogsbruk AB

Deltagare

Hyggligt skogsbruk AB, NorthBit AB & Linköpings universitet

Projekttid

mars 2024 - juni 2024

Projektrapport

Läs rapport

Fler projekt

3D-modeller av brottsplatser ska bli mer användarvänliga

Om projektet

3D-visualisering effektiviserar undersökningar av mark

Om projektet

Ansiktsigenkänning ett stöd för polisen

Om projektet

AR ökar medborgardialogen i Ebbepark

Om projektet

AR tar dig till nödutgången när olyckan är framme

Om projektet

ASSIST

Om projektet

Augmented Operator

Om projektet

Augmented Reality i urbana miljöer

Om projektet

Baltic Virtual

Om projektet

Cover Up – temperaturmätning av personer med ansiktsmask

Om projektet

Digitala tvillingar för trygghetsskapande teknologier

Om projektet

EcoWeb i jordbrukslandskapet

Om projektet

Exploiting Gaming Tech for Visualisation

Om projektet

Fotorealistisk visualisering av kundanpassade produkter

Om projektet

Galileo Masters

Om projektet

Geoviz

Om projektet

Geoviz 2

Om projektet

Grön flygplats – utbildning i VR

Om projektet

Intelligent n-dimensional modeling by multidimensional sensor informatics for computer vision and visualization

Om projektet

Korrekta bilder av kvinnans kön förbättrar vården

Om projektet

LED-stage revolutionerar filmindustrin

Om projektet

Liopep minskar stillasittande på arbetsplatsen med hjälp av AI

Om projektet

Maskininlärning för interaktiv åldersklassificering av filmer, del 2

Om projektet

MATCH

Om projektet

Mathetopia – ett spelbaserat läromedel som visualiserar matematikens roll i verkligheten

Om projektet

Medical Digital Twin 4 (MeDigiT4)

Om projektet

Molnbaserad arkitektur för heterogena data

Om projektet

Navigering för synnedsatta

Om projektet

Nya visualiseringsverktyg för industriell 3D-röntgen

Om projektet

Öppen bilddatabas med detaljerade annoteringar för AI-träning

Om projektet

Platform för Augmented Intelligence

Om projektet

PlayIT – en interaktiv lekpark som främjar lärande av programmering, hållbarhet och fysiskt välmående.

Om projektet

Rör dig i och visa kommande byggen med 3D-modell i VR

Om projektet

Sjukhusclowner flyttar in i din digitala enhet

Om projektet

Skanning av sprängning

Om projektet

Smart Twins for Forest Environment

Om projektet

Språkoberoende och visuell utbildning inom städbranschen ska ge fler jobb och öka integrationen

Om projektet

Städinsatsen i Norrköping visualiserades Live med hjälp av appen LitterQuitter

Om projektet

Traces – Digital 3D-modell av Industrilandskapet

Om projektet

Trash – spelet som visualiserar världens sopor i realtid

Om projektet

TWIN Generator

Om projektet

Utbilda unga i datajournalistik

Om projektet

Utställning i Visualiseringscenter C lär barn om visualisering

Om projektet

Venture Creation – nyföretagarmodell inom visualisering

Om projektet

Virtuell vittnesvallning

Om projektet

Visual Crime Scene

Om projektet

Visual LIFT

Om projektet

Visual Sweden City Platform

Om projektet

Visualisering av journaldata förenklar vården

Om projektet