Norrköping har nyligen varit i fokus för ett omfattande datainsamlingsprojekt där avancerade teknologier har använts. Datan, som samlats in av flera olika aktörer, kommer att spela en central roll i utvecklingen av framtidens digitala tvillingar av våra städer, vilket möjliggör förbättrad stadsplanering och forskning inom flera områden.
Möjligen har du under den senaste tiden lagt märke till fler flygplan över Norrköping eller en ovanlig cykel som förts fram längs vägarna i staden? Det hela har sin grund i det projekt av datainsamling som pågått. Under insamlingen har nämligen en mängd olika tekniker använts, både från luften och marken.
– Från flygplan har vi samlat in termiska bilder, som mäter temperaturer, samt hyperspektrala bilder som gör det möjligt att urskilja allt från materialtyper till hur växter mår, förklarar Erik Telldén, en av de ansvariga för projektet. På marken har en cykel från Linköpings universitet (LiU) utrustats med flera olika kameratyper, inklusive 360-kameror, och Norrköpings kommun har bidragit med inmätning genom markburen laserscanner och totalstation. Dessutom har drönare använts, och under vecka 36-37 kommer scanning att ske med en mätbil från VTI.
Den insamlade datan kommer att ha flera tillämpningar både på kort och lång sikt.
– På kort sikt ska datan användas inom projektet Visual Sweden City Platform för att undersöka hur olika datakällor kan användas i byggnationen av digitala tvillingar av våra städer, säger Erik Telldén. Tillämpningsområden inkluderar fysisk planering, autonoma system med drönare och trafiksimulatorer, med särskilt fokus på gång- och cykeltrafikanter. Datan kommer också att göras publikt tillgänglig för att möjliggöra en bred forskningsverksamhet inom områden som miljö, hållbarhet och utveckling av självkörande fordon.
Vid detta tillfälle gick allting bra men faktum är att insamlingen skulle skett redan för ett år sedan. Men för att allt ska kunna klaffa krävs helt rätt förhållanden så att de avancerade sensorerna på flygplanet kan fungera optimalt. Dessa förhållanden saknades förra året.
– En hyperspektral avbildning av staden bygger på att ljus kan reflekteras från olika ytor och fångas upp av flygplanets kamerasystem. För att få optimala bilder krävs att solen står så högt som möjligt på himlen och att det är molnfritt, förklarar Erik Telldén.
Sommarens ostabila väder har inneburit utmaningar, och Erik Telldén påpekar att det är mycket som ska falla på plats för att en sådan flygning ska kunna genomföras. Nu när den första fasen av datainsamlingen är avslutad, väntar arbetet med att sammanställa och bedöma kvaliteten på det insamlade materialet.
– Därefter kommer nästa fas att påbörjas med scanning av både Norrköping och Linköping med VTI:s nya mätbil. Den insamlade datan kommer att fortsätta att bidra till forskningen och utvecklingen av framtidens smarta städer, avslutar Erik Telldén.
Projektets finansiärer är det strategiska innovationsprogrammet Smart Built Environment samt Aero EDIH.