Det här projektet skall utforma och installera en interaktiv deckargåta i Wadströms Exploranation Laboratory, Visualiseringscenter C, Norrköping, där resultatet från Visual Sweden-projektet Exploiting Game Tech utgör basen. I det projektet skapades en forensisk modell för avbildning och interaktion av en brottsplats i en digital tvilling, där man kan spela upp en händelse i en scen från olika vyer och personers perspektiv i scenen som även inkluderar modeller av människor, vilket är unikt.
Den interaktiva 3D-modellen bygger på ett fingerat mordscenario, Garnisons-mordet, som togs fram i det projektet. Den modellen har nu kompletterats med en storyline samt användarinteraktion. Installationen i Visualiseringscenter C, som invigs den 7 december, möjliggör spridning av resultat för en bredare publik, och en interaktiv deckargåta blir ett nytt inslag med samhällsrelevans.
Mål
På sikt kan projektet leda till att:
- Sprida kunskap om digital forensik och samhällets behov av nya lösningar.
- Bidra med fler installationer i Wadströms Exploranation Laboratory, Wisdome samt kunna skalas till fler installationer.
- Samla spetskompetens och forskning kring spelteknik, AI, datorseende och bildanalys som utvecklas av svenska aktörer.
- Skapa en pedagogisk samlingspunkt för forensisk metodik och aktuell teknologi och hur sådan riskerar nyttjas i brottsuppsåt.
- Skapa en kopplingspunkt mellan allmänhet och aktuell forskning kring digitalforensiska metoder.
- Det skapas en kunskapsökning och effektivisering av olika verksamheters utvecklingsarbete.
- Möjliggöra rekrytering av personal till forensisk verksamhet samt utvecklande respektive spelutvecklande bolag.
Hållbarhet
Projektet kommer att bidra till:
- Ökad samverkan mellan regionens innovativa aktörer på ett nytt sätt genom att tillgängliggöra resultatet för allmänheten.
- Ökad säkerhet i samhället genom ny teknik för visualisering av brottsplatser.
- Ökad mångfald genom AI Swedens Talent Program – minst hälften av de AI -talanger som kommer att arbeta i projektet är kvinnor, och en majoritet är utlandsfödda.
Mer om projektet:
Projektet drivs av
NFC Polisen
Deltagare
NFC Polisen, Visualiseringcenter C, Visual Sweden, East Sweden Game, ISY/CVL vid Linköpings universitet, Lutra Interactive & Santa Anna IT Research Institute AB
Projekttid
1 juni 2023 -