Inom projektet Visual LIFT har nu fem olika labb byggts upp runt om i östra Mellansverige med syfte att göra effektiv visualiseringsteknik mer tillgänglig för SME-industrin. Industriföretagen kan komma och testa hur olika visualiseringstekniker för produkter, produktionssystem och data kan hjälpa dem till en bättre och mer integrerad kommunikation med både kunder och leverantörer. Ett verktyg med tillhörande standardmjukvaror som finns tillgängligt är nya Microsofts HoloLens 2.
– HoloLens2 är AR-glasögon, förklarar Linus Lööv som är visuell tekniker vid Curt Nicolin Gymnasiets (CNG) labb i Finspång. En stor fördel som HoloLens2 och AR-tekniken kan ge företag är att minska avståndet mellan konstruktion och produktion.
AR står för Augmented Reality eller förstärkt verklighet. Tekniken gör det möjligt att, när man har på sig glasögonen, se ytterligare information som läggs ovanpå det man annars ser.
– Man nämner ofta AR i samband med VR vilket står för Virtual Reality eller virtuell verklighet, säger Erik Andersen som är nodansvarig för Mälardalen Industrial Technology Center (MITC) i projektet Visual LIFT. Skillnaden är att i VR blir man som användare helt isolerad från sitt verkliga synfält och ser istället en helt annan bild. VR kan finna industriella tillämpningar gällande tillexempel upplärning innan personen är på plats. Medan AR kan användas på plats för tillexempel ytterligare träning och instruktioner.
I videoexemplet från MITC-labbet ovan ser ni en maskin som ska startas upp. Med hjälp av HoloLens2 ser man hologram som läggs ovanpå verkligheten och förklarar och vägleder användaren genom processen. Dessa hologram kan användaren även interagera med, ni ser bland annat hur man trycker på knappen för att komma till nästa steg.
Erik Andersen ser fram emot att utforska ytterligare möjligheter tillsammans med industriföretag som vill delta i projektet.
– En tänkbar tillämpning är exempelvis att man kan få hjälp från en expert som sitter vid en dator på annan plats. Med det inbyggda kommunikationssystemet i HoloLens2 kan vi ha ett videosamtal där experten vid datorn ser vad operatören ser och kan vägleda med hologram, säger Erik Andersen.
Även på CNG ser man flertalet olika användningsområden för HoloLens2.
– Man kan titta på ritningar och 3D-modeller digitalt och tillsammans med exempelvis konstruktörer på ett nytt och tydligt sätt diskutera detaljer. En annan möjlighet med tekniken är att minska användandet av papper i industrin genom att ha ritningar och andra tekniska specifikationer i glasögonen istället, säger Linus Lööv.
I det här videoexemplet från CNG används Hololens2 för att titta på en virtuell kopia av ett objekt, i detta fall en stirlingmotor. Genom AR-glasögonen kan användaren skala upp och ner objektet samt rotera det, det är även möjligt att göra en genomskärning och på det sättet se detaljer inuti objektet. Den här tekniken kan vara användbar för industrin på flera sätt. Exempelvis kan operatörer eller montörer få en visuell bild av den slutgiltiga produkten innan produktionen startar.
Ytterligare ett sätt att dra nytta av tekniken för att förbättra sin kommunikation är att använda applikationer för interaktiva digitala möten.
– Bilden visar en applikation som kan samverka med både AR- och VR-utrustning. Här kan användarna mötas i ett virtuellt rum och interagera med varandra genom att titta på 3D-objekt, rita eller skriva på ”post-it lappar”, spela upp videor med mera. Ett bra alternativ i stället för fysiska möten nu med Covid-19. Det är både miljö- och tidseffektivt, avslutar Linus Lööv.
Förutom hos MITC i Eskilstuna och CNG i Finspång har Visual LIFT också labb vid Visualiseringscenter C i Norrköping, Automation Region i Västerås och AI Impact Lab i Örebro. Ta gärna kontakt med oss om du och ditt företag är intresserade av att testa på HoloLens2 eller någon annan visualiseringslösning. Projektet Visual LIFT och dess labb vänder sig till små och medelstora företag inom tillverkningsindustrin i östra Mellansverige.
Erik Andersen, Mälardalen Industrial Technology Center (MITC), Eskilstuna 073-0294270
- Magnus Schenström, Curt Nicolin Gymnasiet, Finspång 070-5808493
- Anna Töndel, AI Impact Lab, Örebro Universitet 079-0676846
- Daniel Boqvist, Automation Region, Mälardalens högskola 073-6621616
- Eric Holmstedt, Norrköping Science Park 072-2430744
Den här utrustningen finns i labben:
- Kraftfull PC med RTX-grafikkort för bästa prestanda
- Microsoft Hololens 2
- Valve Index VR Kit
- Videokonferensutrustning
- Stor bildskärm med 4K upplösning
Läs mer om projektet Visual LIFT