XR Sweden är ett nationellt initiativ som syftar till att göra Sverige världsledande inom Extended Reality (XR). Genom denna omfattande förstudie, som pågår till sommaren 2025, skapas grunden för en innovationsplattform som ska driva forskning, utveckling och implementering av XR-teknologier framåt.

Vad är XR Sweden?

XR Sweden är en planerad plattform för att stärka Sveriges position inom XR – ett samlingsnamn för teknologier som Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) och Mixed Reality (MR). Plattformens mål är att korta vägen från forskning till innovation och skapa förutsättningar för kommersiella och samhällsnyttiga genombrott.

Med stöd av några av Sveriges främsta aktörer inom forskning, industri och offentlig sektor tar XR Sweden ett helhetsgrepp om utvecklingen av tekniken och dess användningsområden.

Syfte och mål

Projektet fokuserar på att:

  • Skapa nationell beredskap för XR-teknologier.
  • Identifiera framtida möjligheter och utmaningar för XR.
  • Utveckla rekommendationer för en hållbar och inkluderande användning av XR.
  • Etablera samverkan mellan forskning, företag och samhälle.

Vilka står bakom XR Sweden?

XR Sweden bygger på ett samarbete mellan flera etablerade organisationer:

  • Visual Sweden: Specialiserade på visualisering och bildanalys.
  • WASP WARA Media and Language: Ett ledande ekosystem inom AI och språkteknologi.
  • WISDOME: Fokus på att engagera och utbilda genom XR.
  • InfraVis: Nationell infrastruktur för datavisualisering.
  • RISE: Forskningsinstitut och innovationspartner.
  • AI Impact Lab: Expertis inom AI och människa-maskin-interaktion.

Tillsammans med bidragande partners som Linköpings universitet, Ericsson, Saab, Siemens Energy, Volvo Cars, Post- och Telestyrelsen, META, Flowtropolis, Invajo, Sweden Game Arena och Polismyndigheten skapas en stark grund för att utveckla och implementera plattformen.

Fokusområden

Projektet identifierar och adresserar fem nyckelområden som är avgörande för XR:s framtid:

  1. Utveckling av XR-teknik: Från hårdvara till mjukvara som främjar användarvänlighet och integration.
  2. AI-drivna arbetsflöden: XR som gränssnitt i framtidens AI-baserade arbetsmiljöer.
  3. Multimodal interaktion: Kombinerad användning av syn, hörsel, beröring och generativ AI.
  4. Distribuerade system och uppkoppling: Låg latens och hög bandbredd för sömlösa XR-upplevelser.
  5. Policys och regelverk: Utveckling av standarder för säker, etisk och inkluderande användning.

Vad innebär projektet för Sverige?

XR Sweden är en investering i framtidens teknik och samhälle. Plattformen förväntas skapa nya möjligheter för innovation och kommersialisering, stärka Sveriges konkurrenskraft och bidra till en hållbar utveckling. Genom att samla forskning, industri och offentlig sektor siktar XR Sweden på att forma framtidens XR-lösningar och positionera Sverige som en global ledare inom området.

Projektet är en möjlighet att bygga broar mellan teknologi, samhälle och människor – från avancerade tekniska lösningar till praktiska användningsområden som förbättrar vår vardag.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Westerdahl, processledare Visual Sweden
0703 – 35 73 47
peter.westerdahl@liu.se

Projektet drivs av

Visual Sweden, WASP WARA Media and Language, WISDOME, InfraVis, RISE & AI Impact Lab

Deltagare

Ericsson, Saab, Siemens Energy, Volvo Cars, Post- och Telestyrelsen, META, Flowtropolis, Invajo, Sweden Game Arena & Polismyndigheten

Projekttid

15 nov 2024 - 30 jun 2025

Fler projekt

3D-modeller av brottsplatser ska bli mer användarvänliga

Om projektet

3D-visualisering effektiviserar undersökningar av mark

Om projektet

AI-driven skogsanalys för hyggesfri avverkning

Om projektet

Ansiktsigenkänning ett stöd för polisen

Om projektet

AR ökar medborgardialogen i Ebbepark

Om projektet

AR tar dig till nödutgången när olyckan är framme

Om projektet

ASSIST

Om projektet

Augmented Operator

Om projektet

Augmented Reality i urbana miljöer

Om projektet

Baltic Virtual

Om projektet

Cover Up – temperaturmätning av personer med ansiktsmask

Om projektet

Digitala tvillingar för trygghetsskapande teknologier

Om projektet

EcoWeb i jordbrukslandskapet

Om projektet

Exploiting Gaming Tech for Visualisation

Om projektet

Fotorealistisk visualisering av kundanpassade produkter

Om projektet

Galileo Masters

Om projektet

Geoviz

Om projektet

Geoviz 2

Om projektet

Grön flygplats – utbildning i VR

Om projektet

Intelligent n-dimensional modeling by multidimensional sensor informatics for computer vision and visualization

Om projektet

Korrekta bilder av kvinnans kön förbättrar vården

Om projektet

LED-stage revolutionerar filmindustrin

Om projektet

Liopep minskar stillasittande på arbetsplatsen med hjälp av AI

Om projektet

Maskininlärning för interaktiv åldersklassificering av filmer, del 2

Om projektet

MATCH

Om projektet

Mathetopia – ett spelbaserat läromedel som visualiserar matematikens roll i verkligheten

Om projektet

Medical Digital Twin 4 (MeDigiT4)

Om projektet

Molnbaserad arkitektur för heterogena data

Om projektet

Navigering för synnedsatta

Om projektet

Nya visualiseringsverktyg för industriell 3D-röntgen

Om projektet

Öppen bilddatabas med detaljerade annoteringar för AI-träning

Om projektet

Platform för Augmented Intelligence

Om projektet

PlayIT – en interaktiv lekpark som främjar lärande av programmering, hållbarhet och fysiskt välmående.

Om projektet

Rör dig i och visa kommande byggen med 3D-modell i VR

Om projektet

Sjukhusclowner flyttar in i din digitala enhet

Om projektet

Skanning av sprängning

Om projektet

Smart Twins for Forest Environment

Om projektet

Språkoberoende och visuell utbildning inom städbranschen ska ge fler jobb och öka integrationen

Om projektet

Städinsatsen i Norrköping visualiserades Live med hjälp av appen LitterQuitter

Om projektet

Traces – Digital 3D-modell av Industrilandskapet

Om projektet

Trash – spelet som visualiserar världens sopor i realtid

Om projektet

TWIN Generator

Om projektet

Utbilda unga i datajournalistik

Om projektet

Utställning i Visualiseringscenter C lär barn om visualisering

Om projektet

Venture Creation – nyföretagarmodell inom visualisering

Om projektet

Virtuell vittnesvallning

Om projektet

Visual Crime Scene

Om projektet

Visual LIFT

Om projektet

Visual Sweden City Platform

Om projektet

Visualisering av journaldata förenklar vården

Om projektet